Com produir productes alimentaris sostenibles

El canvi climàtic és un tema cada vegada més present en el nostre dia a dia. La concentració de CO2 a l’atmosfera augmenta cada any, fet que provoca un augment constant de les temperatures. Aquest augment provoca sequeres, inundacions i l’aparició de plagues que posen en perill la viabilitat de molts cultius.

Diversos estudis apunten que la indústria alimentària és responsable del voltant del 30% de les conseqüències del canvi climàtic. A més, els consumidors cada vegada estan més conscienciats en aquest sentit i la demanda de productes respectuosos amb el medi ambient va en augment.

Com poden els productors d’aliments avançar cap a un model de producció més sostenible? I com poden saber els consumidors si un producte és més sostenible que un altre?

Presentem algunes de les opcions més rellevants per respondre a aquestes qüestions:

  • Declaració ambiental de producte (DAP o EPD per les seves sigles en anglès)

Una DAP és un estudi dels impactes ambientals, de la petjada de carboni i de la producció d’un producte. Això permet obtenir tota la informació ambiental que implica la producció del producte i aplicar les modificacions adients per tal de reduir aquest impacte.

  • Càlcul de la petjada de carboni i càlcul de la petjada hídrica

Són càlculs realitzats mitjançant metodologies estandarditzades. A partir d’aquest càlcul s’identifiquen els punts amb més impacte, i d’aquesta manera es poden prendre mesures per reduir la petjada. Els resultats i la reducció de l’impacte aconseguit es pot comunicar a l’etiqueta dels productes.

És important que les accions realitzades per promoure la sostenibilitat del producte es comuniquin de manera clara per tal d’arribar als clients i potencials consumidors. Tant el packaging del producte com les plataformes de comunicació de l’empresa són bones eines per plasmar aquesta informació.

Un cas exemplar és el fabricant de l’amanida Bativasalat, que en els seus productes inclou informació com que l’envàs està fet de plàstic reciclat, que s’han utilitzat fertilitzants ecològics, que s’han evitat insecticides, que l’energia utilitzada és renovable i que reutilitzen l’aigua necessària per a la producció.

A més, la marca inclou al seu web tota la informació sobre com apliquen els criteris de sostenibilitat i ecologia a la seva activitat.

Per als productors del sector alimentari, el fet de conèixer els impactes que genera els seus processos de producció i manipulació d’aliments els permet detectar els impactes que provoquen, aplicar mesures per reduir-los, i així ser més sostenibles.

La comunicació d’aquestes accions realitzades ajudarà al posicionament de l’empresa i a la fidelització i captació dels seus clients.

A més a més, l’aplicació dels criteris de sostenibilitat a partir de l’estudi del procés de producció permetrà a l’empresa reduir els costos operacionals i a promoure la captació de nous inversors.

A Green Building Management acompanyem empreses en aquest procés d’eco-innovació, ja sigui a través de l’aplicació de les DAP com en els càlculs de la petjada de carboni i de la petjada hídrica. També assessorem en la divulgació d’aquestes mesures.

 

  • On 18 de desembre de 2020
  • 0 likes
Tags: estalvi, pis sostenible